Rabu, 7 Disember 2011

butter cupcake cipcoklat

bahan:

200 gram buttercup
160 gram gula caster
2 sudu makan tpg kastard*
220 tepung naik sendiri*
4 biji telur(A)
1 sudu kecil esen vanilla
coklat chip untuk hiasan
*diayak bersama

cara:

- panaskan oven 175`c
- pukul butter dan gula caster,sampai kembang dan berkrim
- masukkan telur satu persatu
- masukkan esen vanilla
- masukkan tepung sikit2..kelajuan perlahan
- masukkan dalam cup
- taburkan coklat chip
- bakar dalam masa 20-25 minit.

RESEPI BY: HAZLINA SALAM FACEBOOK

roti sosej petang

bahan:

roti putih
sosej (adeorg rebus dulu,anum tak suke so terpulang la)
tepung gandum+air buat pelekat
minyak

care:

- lenyek roti sampai nipis tujuan untuk tidak serap minyak semase mengoreng
- letak sosej dan gulung rapat2
- letakkan pelekat dan biar kering seketika
- potong untuk bagi kecik
- panaskan minyak dan goreng,balik2kan hingga garing dan toskan.
- hidang bersama sos cili dan mayo

ayam rempah anum

bahan:

isi ayam
serbuk kari
serbuk sup
serbuk kunyit
cili giling/cili boh
sos tiram
ketumbar
garam
serbuk knorr pasti sedap
minyak masak

care:

- gaul sebati semua,perap.
- goreng dalam minyak yang panas hingga garing

ikan siakap stim selera kawan

bahan:
halia (di hiris halus memanjang)
cili padi (di hiris)
cili merah (di hiris)
bawang besar (di hiris bulat)
bawang putih (di ketuk)
bawang kecil (di hiris halus)
1 biji buah lemon (di perah ambil jusnya)
sedikit sos tiram (brand adabi)
lobak merah (di hiris memanjang)
serai (di ketok)
cili sos (brand HEINZ 57)
minyak masak
sos untuk ikan masak kukus (brand mahkota)
daun sup
daun bawang
tomato (belah 4)
garam
knorr pasti sedap
cara:
- letak ikan di atas pinggan yang leper
- letak ikan  dan taburkan bahan2 di atas ikan
- jus lemon atas ikan tadi,letak garam,perasa ikut citarasa
- kukus sehingga ikan masak

OLAHAN RESEPI BY: HAZLINA SALAM DAN SITI NORNAIM KENG RAKAN FACEBOOK

Rabu, 2 November 2011

sambal ayam cepat

bahan:
ayam - potong dan bersihkan
serbuk lada hitam  - kasar
knorr pasti sedap
^ goreng dan ketepikan

bawang besar - di hiris halus
cili paste/cili giling/cili boh/cili kisar
sos cili
air putih
garam
serbuk pati ayam
knorr pasti sedap
minyak masak

untuk hiasan: daun bawang dan daun sup di hiris halus

cara:
- setelah mengoreng ayam,ketepikan dan biarkan seketika
- panaskan minyak masak ke dalam kuali
- tumis bawang besar hingga layu,masukan cili paste/cili giling/cili boh/cili kisar hingga garing dan harum
- masukan sos cili dan tumis lagi masukan air dan biarkan seketika hingga mendidih
- masukan perasa garam,di rasa dan boleh di hidangankan
- hias masakan dengan daun sup/daun bawang utk membangkitkan selera dan aroma

Selasa, 1 November 2011

MUFFIN COKLAT KISMIS DENGAN COKLAT CIP

Bahan A
350gm tepung gandum
3 tsp baking powder
1 tsp garam
200 gm gula perang

Bahan B
150 ml minyak jagung
250 ml susu cair je - nak pakai susu segar lagi bagus
1 tsp emulco coklat

1 biji telur  Bsaiz [dipukul sedikit]
1 penutup esen vanilla

3 cips coklat,susu dan strawberry secukupnya
kertas muffin

Cara
1. Panaskan ketuhar pada suhu 180'C api atas bawah selama 15 minit.
2. Ayakkan tepung gandum dan baking powder.
3. Gaul rata semua bahan A dalam mangkuk.
4. Masukkan semua bahan B dalam mangkuk bahan A dan kacau rata gunakan spatula atau senduk panjang

5. Masukkan adunan dalam kertas muffin dan hiaskan coklat cip secukupnya.
6. Bakar selama 20 minit atau 25minit.


ayam goreng kita

bahan:
ayam - di potong ikut kegemaran dan bersihkan
kunyit serbuk
garam
serbuk lada hitam
serbuk pati ayam knorr
minyak masak

cara:
-gaul rata bahan semua dan goreng hingga garing

lemak nagka muda

bahan:
nangka muda - di potong kecil dan bersihkan
^ rebus dahalu dan toskan
udang - bersihkan
ikan bilis - bersihkan
ikan masin - jika tiada ikan bilis

bawang kecik
bawang putih
lada hitam
kunyit hidup
^kupas basuh dan tumbuk hingga halus
santan
garam & gula
air

cara:
-masukan semua bahan2 di atas dalam periuk buka api dan renih dengan api yang pelahan hingga mendidih sentiasa kacau masakan supaya tidak pecah santan kira2 20 ke 30 minit

Isnin, 24 Oktober 2011

sambal ikan mudah

bahan:
ikan kembung/sadin/temenung/uji rasid/pelaling -bersihkan
garam
serbuk kunyit
minyak memasak
^ gaul bahan di atas dengan ikan plihan anda dan goreng hingga garing

bawang besar - di potong bulat
cili boh/cili paste/cili giling
sos cili
air putih
minyak memasak
garam
knorr pasti sedap

cara:
- panaskan kuali dengan minyak masak.
- tumis bawang besar hingga naik bau
- masukan cili boh/cili paste/cili giling dan kacau hingga garing
- masukan sos cili dan tumis lagi
- masukan sedikit air kacau lagi hingga rata biarkan sedikit mendidih
- tuang atas ikan yang siap di goreng tadi siap di hidangkan

kacang goreng cepat

bahan:
kacang buncis - potong serong
lobak merah - potong bulat
telur
bawang besar - hiris halus
bawang putih - hiris halus
sos tiram
serbuk lada hiatm - sedikit kasar
knorr pasti sedap
sedikit air
garam
minyak memasak

cara:
- panaskan kuali dengan minyak tumis bawang besar dan bawang putih hingga wangi
- masukan sos tiram kacau rata2 dan masukan telur hingga rata.
- masukan perasa dan serbuk lada hitam
- masukan kacang dan lobak merah masak hingga 50% layu dan masuk air..masak dalam 2minit lagi dengan api yang sedehana besar.

cekodok hujan

bahan:
tepung gandum
garam
knorr pasti sedap
knorr pati ayam
daun sup - di hiris halus
daun bawang - di hiris halus
bawang kecil - di hiris halus
cili api -hiris halus
kentang - di potong dadu
ikan bilis - di goreng dahulu
air putih
minyak memasak -untuk mengoreng
sos cili

cara:
- semua bahan di campur sekali dan kacau hingga rata(adunan jangan cair sangat dan jangan pekat sangat)
- panaskan kuali dengan minyak dan sendukkan sesudu adunan ke dalam kuali
- api mestilah sedehana besar dan tidak dalam keadaan yang sangat panas.
- balik2kan cekodok hingga bertukar menjadi kuning kemasan dan bolehlah di angkat
- sedia di hidangkan bersama sos cili

Selasa, 11 Oktober 2011

kuey teow goreng simple ala anum

bahan2:

1 bungkus mee kuey teow (basuh dan toskan)
bawang besar
bawang putih
seinci halia
^ kupas,basuh dan blanderkan bahan2 di atas
cili kisar/cili giling/cili paste.cili boh
sos tiram
minyak masak
telur ayam
tauger/sawi/daun kucai(potong ikut suke)
udang/kerang/ayam/daging/sotong dll(basuh dan toskan)
sedikit air putih
garam
knorr pasti sedap
serbuk pati ayam knorr
kicap manis
daun sup dan daun bawang (potong halus2)

* bahan hiasan : timun,sos cili,limau kasturi,bawang goreng

cara2:
- panaskan minyak masak tumis bahan yang di kisar hingga wangi kemudian masukan cili paste tumis hingga garing dan wangi(kering)
- masukan sos tiram kacau lagi dan masukan garam,knorr pasti sedap,serbuk pati ayam knorr terus tumis
- masukan udang/sotong/ayam/daging/kerang kacau hingga masak bahan mentah
- pecahkan telur kacau hingga telur rata
- masukan mee kuey teow kacau hingga rata masukan sedikit air,kacau hingga kering mee kuey teow tu.
- last masukan kicap manis dan sayur2 yang lain kacau hingga bahan ini separuh layu
- bila dah tutup api masukan daun sup dan daun bawang kacau seketika.
- siap untuk di hidangkan bersama bahan2 hiasan.

(sukatan bahan tidak di sediakan,main agak2 je..sesuai dgn sebungkus mee kuey teow)

Sabtu, 24 September 2011

cupcake comel

Bahan:
200gram gula pasir halus
250gram majerin/butter
Telur ayam 5biji gred A/B
*250 gram tepung gandum
*½sudu teh soda
*½sudu teh baking
(ayak bahan yang bertanda *)
½sudu teh esen vanila
3sudu besar susu pekat manis

Cara:
-         Gula dan majerin putar hingga kembang dengan kelajuan tinggi selama 10 hingga 15 minit.
-         Masuk telur sebiji demi sebiji hingga habis dan putar lagi.masuk susu dan esen dan putar lagi hingga rata.
-         Gunakan  senduk/spatula masuk tepung sedikit demi sekit hingga habis dan gaul hingga rata.
-         Hias ikut krativiti individu.
bahan topping:

1 cawan krimwell
1 cawan  majerin/butter
1 cawan gula aising (ayak)
perasa/perwarna
paipping beg/nozzel

cara:
-putar hingga ringan dan putih kesemua bahan-bahan selama 10 ke 15minit dengan kelajuan tinggi.
-masuk pula perasa dan asing jika hendak mewarnakan lebih dari satu warna.
-siap di masukan dalam paipping beg yg sudah berserta nozzel.
-hias mengikut kehendak sendiri dan tabur colour rice untuk menyerlahkan lagi,selamat mencuba.


Sabtu, 3 September 2011

rendang daging versi anum

bahan:
bawang putih
bawang kecil
halia
lengkuas
serai
> kisar bahan di atas hingga halus
cili giling/cili boh/chilli paste
daging lembu
rempah kari daging adabi
santan kelapa
kerisik
daun limau purut
daun kunyit
kicap manis(tak letak pun tak apa)
minyak masak
garam,gula,serbuk pasti sedap knorr,serbuk perasa ayam
cara:
-tumis bahan yang di kisar hingga harum dan separuh garing
-masukan cili giling tumis lagi hingga garing
-masuk pula rempah kari daging tumis lagi
-setelah garing masukan daging gaul rata-rata dan biarkan hingga daging masak hingga empuk
-masukan santan gaul rata masak lagi hingga sebati
-masukan kicap manis kacau lagi
-masukan garam,gula,serbuk pasti sedap knorr,serbuk perasa ayam
-akhir sekali masukan kerisik,daun limau purut dan daun kunyit
-masak lagi hingga rata sebati dan empuk
-sedia untuk di makan bersama ketupat dan lemang


Selasa, 23 Ogos 2011

biskut nestum 2011

bahan yang di perlukan:
300gm plus2 (agak2 le) tepung gandum
1sudu stp baking powder
2biji kuning telur
250gm butter
150gm gula aising
2cawan nestum
hiasan:
lebihan nestum
betik merah cincang

care2:
-mix gula aising dan butter hingga kembang
-masuk telur dan mix lagi 15saat
-masuk tepung berselang seli dengan nestum mengunakan hujung jari hingga menjadi doh
-bulat2kan dan lepirkan di tapak tangan lalu di sandur dengan lebihan nestum hias dengan betik merah
-bakar biskut ikut kepanasan oven masing2 api atas bawah
-setelah sejuk boleh la simpan dalam balang kedap udara

Ahad, 14 Ogos 2011

moist coklat cake by mastura anggerik 1A

bahanA:
1cawan gula perang
1/4cawan gula halus
1tin susu cair
1cawan minyak
3/4cawan susu pekat manis
3/4cawan serbuk koko
1/4cawan milo

caraA:
-kesemua bahan A di satukan dan kacau hingga rata di atas api yang perlahan.
-matikan api dan sejukan seketika
-tapis adunan supaya tidak berketul-ketul

bahanB:
4biji telur A
1tsp "tsp = tea spoon" / sudu teh esen vanila

caraB:
-pukul bersama bahan B guna sudu hingga rata (seperti buat telur dadar)
-biarkan seketika

bahanC:
2cawan tepung gandum
1tsp "tsp = tea spoon" / sudu teh soda bikabonat
1tsp "tsp = tea spoon" / sudu teh baking powder

caraC:
-ayak bahan-bahan C dan ketepikan

cara-cara membuat:
-bahan A yang siap di masukan bahan B kacau rata-rata dan setelah itu masukan sikit-sikit bahan C hingga habis dan kacau hingga rata.
-masuk dalam bekas plastik tutup jangan rapat dan kukus selama 1jam

bahan TOPPING COKLAT:
1/2cawan serbuk koko
1/2cawan susu pekat manis
1/2cawan susu cair
1tbsp "tbsp = table spoon" / sudu besar minyak/butter/majerin

cara:
-kesemua bahan di kacau rata dalam mangkuk
-masak secara double boiler
-hias kek dengan colour rice

Rabu, 10 Ogos 2011

kek lobak merah dengan walnut

bahan-bahan

bahan A
4 biji telur
3/4 cawan minyak jagung
300 gm gula halus

bahan B
250 gm tepung gandum
1/2sudu stp soda bikarbonat   -diayak
1/2sudu stp baking powder

bahan C

200gm lobak merah - parut
70 gm walnut - dicincang

cara membuatnya
-pukul telur hingga pekat kemudian masukkan gula dan pukul lagi hingga kembang.masukkan minyak dan pukul hingga rata.
-masukkan bahan B kedalam bahan Adan gaul hingga rata.akhir sekali masukkan bahan C dan campurkan hingga sebati.
-masukkan dalam loyang dan bakar mengikut suhu oven masing2.

cucur jagung dengan susu Hi Goat HR

bahan-bahan:

tepung gandum

jagung-dihiris nipis
susu Hi Goat HR
gula - ikut citarasa sendiri
secubit garam
1/2 sudu teh soda bikarbonat(tak letak pun tak pe)
air secukuppnya

cara membuatnya:


-campurkan semua bahan2 kecuali jagung,bancuhkan dengan air sehingga sebati(jgn terlalu pekat dan jangan terlalu cair)

-masukkan jagung,biarkan sebentar dalam 5 minit

-panaskan minyak,dan boleh la mula menggoreng.

selamat mencuba


Isnin, 8 Ogos 2011

agar-agar coco nyumi

Bahan-bahannya:

30 gram agar-agar tali
3 senduk gula pasir
1 tin susu cair
11/2 kole air
1 cawan koko - 1/4 daripadanya milo, dibancuh dengan sedikit air panas

Cara-caranya:

1. Cuci agar-agar dan toskan airnya. Masak agar-agar dengan air hingga larut.
2. Tambahkan gula dan kacau hingga larut. Tambahkan dengan susu cair dan larutan kokomilo tadi. Kacau sebati.
3. Masak hingga adunan agar-agar mendidih dan kelihatan berkilat.
4. Masukkan dalam acuan dan bekukan.
5.untuk lebih sedap tambahkan coklat n susu cair sebagai hiasan


apam mentega

bahan A: gula hangus
125gm gula
80gm mentega
80ml air
* buat gula hagus

bahan B:
80gm gula
2biji telur
140gm tepung gandum
1sudu kfc soda
135ml susu segar
esen vanila

cara:
-gula cairkan dengan api yang slow sampai cair jangan kacau biarkan,setelah cair tutup api..masuk air dan mentega,bukak api balik dan kacau hingga bahan rata tidak berketul-ketul.tutup api dan sejukan.
-dalam mixer gula,telur dan esen mix laju-laju sampai putih gebu.masuk gula hangus mix lagi laju-laju
-masuk tepung dan susu berselang seli hingga habis.
-perap 1/2jam sambil 2 panaskan kukusan.
-selepas 1/2jam masuk dlm acuan lompang dan kukus sampai masak.

Ahad, 7 Ogos 2011

promosi raya sesedaprasahanum tahun 2011

best punye promosi mai2....raya punye ni....mase terhad...ape2 boleh call ye....0173819271

kek majerin coklat rice

Bahan:
1cawan gula pasir halus
1cawan majerin
Telur ayam 5biji gred C
*2cawan tepung gandum
*½sudu teh soda
*½sudu teh baking
(ayak bahan yang bertanda *)
½sudu teh esen vanila
3sudu besar susu pekat manis
½cawan coklat rice + colour rice
Cara:
-         Gula dan majerin putar hingga kembang dengan kelajuan tinggi selama 10 hingga 15 minit.
-         Masuk telur sebiji demi sebiji hingga habis dan putar lagi.masuk susu dan esen dan putar lagi hingga rata.
-         Gunakan  senduk/spatula masuk tepung sedikit demi sekit hingga habis dan gaul hingga rata.
-         Masuk coklat rice & colour rice gaul lagi hingga rata


-         Bakar selama 1jam dan suhu 200oc

= bahan dalam suhu bilik dan tidak sejuk



Khamis, 4 Ogos 2011

Kek lapis asam manis

Bahan :
Ø  1cawan gula halus
Ø  1cawan majerin/butter
Ø  5biji telur ayam (gred C)
Ø  2cawan tepung gandum
Ø  1/2sudu kecil sodabikabonat
Ø  1/2sudu kecil baking powder
Ayak bahan
Ø  1/2sudu kecil esen pisang
Ø  3sudu besar susu pekat manis
Ø  asam manis
Cara :
-       Gula dan majerin/butter mix hingga kembang gebu dan putih
-       Masukan telur satu demi satu hingga habis
-       Masukan susu pekat manis dan esen pisang
-       Guna spatula masukan sekit demi sikit hingga habis dan kacau rata
-       Adunan yang dah siap masukan dalam Loyang beralaskan kertas minyak yang telah di gris dengan sedikit majerin/butter/minyak
-       Lapiskan berselang seli asam manis dan adunan hingga habis
-       Bakar kek pada suhu 180c selama 1jam dengan kepanasan atas bawah

Sponge cake coklat topping

Bahan A :
Ø  250gm tepung sponge mix coklat
Ø  5biji telur (gred B)
Ø  50ml susu UHT  perisa coklat
Ø  50ml minyak masak
Ø  12gm ovalatte
Ø  Bahan dalam suhu bilik
Cara A :
-       Masukan keseluruhan bahan-bahan di atas kedalam mangkuk mix
-       Mix bahan kek selama 5 ke 10minit sehingga adunan menjadi pekat dan naik sekali ganda dari asal
-       Adunan yang telah siap di bakar dalam acuan Loyang
-       Bakar selama 50minit kepanasan atas bawah 180c
-       Setelah siap boleh di sejukan dan di belah dua bahagian
Bahan B :
Ø  1/2cawan serbuk koko
Ø  1/2cawan susu pekat manis
Ø  1/2cawan susu cair
Ø  1/2cawan air
Ø  1sudu besar minyak masak
Cara B :
-       Bahan di atas masak dengan api yg perlahan sehingga sebati
-       Masukan air jika hendak topping sedikit cair
-       Kek yang sudah di belah tengah dan sapu bahan B satukan dua bahagian sapu pula keseluruhan luar dan atas kek dan taburkan sedikit colour rice hias mengikut kesukaan

Blueberry cake

Bahan A :
Ø  250gm tepung sponge mix vanila
Ø  5biji telur (gred B)
Ø  50ml susu UHT  perisa penuh krim
Ø  50ml minyak masak
Ø  Bahan dalam suhu bilik
Cara A :
-       Masukan keseluruhan bahan-bahan di atas kedalam mangkuk mix
-       Mix bahan kek selama 5 ke 10minit sehingga adunan menjadi pekat dan naik sekali ganda dari asal
-       Adunan yang telah siap di bakar dalam acuan Loyang
-       Bakar selama 50minit kepanasan atas bawah 180c
-       Setelah siap boleh di sejukan dan di belah dua bahagian
Bahan B :
Ø  1 cawan whipping cream non dairy
Cara B :
-       Mix whipping cream dengan kelajuan tinggi sehingga naik dua kali ganda dari asal gebu dan kental
-       Cream siap untuk di gunakan (jika cream tidak di gunakan langsung pada kek,masukan cream ke dalam peti sejuk)
-       Kek yang sudah di belah tengah dan sapu bahan B di lapis pula dengan bahan C1 dan satukan dua bahagian sapu pula keseluruhan luar dan atas kek dan letak bahan C2 dan hias mengikut kesukaan
Bahan C :
Ø  Filling blueberry (C1)
Ø  Topping blueberry (C2)
Ada beza rasa dan rupa topping  dan filling

Kek marble

Bahan :
Ø  1cawan gula halus
Ø  1cawan majerin/butter
Ø  5biji telur ayam (gred C)
Ø  2cawan tepung gandum
Ø  1/2sudu kecil sodabikabonat
Ø  1/2sudu kecil baking powder
Ayak bahan
Ø  1/2sudu kecil esen ros
Ø  3sudu besar susu pekat manis
Cara :
-       Gula dan majerin/butter mix hingga kembang gebu dan putih
-       Masukan telur satu demi satu hingga habis
-       Masukan susu pekat manis dan esen ros
-       Guna spatula masukan sekit demi sikit hingga habis dan kacau rata
-       Adunan yang dah siap masukan dalam Loyang beralaskan kertas minyak yang telah di gris dengan sedikit majerin/butter/minyak
-       Bakar kek pada suhu 180c selama 1jam dengan kepanasan atas bawah

Kek oren blanded

Bahan A :
Ø  2cawan tepung gandum
Ø  1sudu kecil baking powder
Ø  1sudu kecil sodabikabonat
Ayak bahan A
Bahan B :
Ø  1biji oren sunkis potong kecil
Ø  1cawan minyak
Ø  1cawan gula halus
Ø  3biji telur ayam
Bahan dalam suhu bilik
Cara :
-       Masukan bahan B ke dalam blander dan blan selama 2 ke 3minit hingga adunan rata dan kembang (putih sedikit dari asal)
-       Setelah siap masukan adunan ke dalam mangkuk dan masukan bahan A sikit demi sikit mengunakan spatula hingga rata
-       Adunan yang dah siap masukan dalam Loyang beralaskan kertas minyak yang telah di gris dengan sedikit majerin/butter/minyak
-       Bakar kek pada suhu 180c selama 1jam dengan kepanasan atas bawah